Wednesday, February 08, 2006

Zambia/South Luangwa National Park












Het einde van deze safari is het afgelegen South Luangwa National Park. Dit is een nog ongerepte wildernis in een zijtak van de Great Rift Valley, waardoor de Luangwa rivier zijn weg zoekt richting Zambezi. Na een uren lange rit over een slechte weg(voor mij de tweede keer al) bereiken we "Flat Dogs" campsite, hoewel je krokodillen hier minder vaak ziet dan nijlpaarden. Verrassend is de kwaliteit van de camping. Fraaie kantine met open lucht bar en zelfs zwembad verwacht je hier niet. De camping wordt gerund door Engelsen en die weten nog altijd van wanten. Ik heb zo langzamerhand veel wildparken in Afrika bezocht, maar S.L.N.P. blijft toch één van mijn favorieten. Spectaculair zijn hier de olifanten die praktisch elke dag even langs komen. Zelfs 's nachts heb je grote kans op visite. Voedsel in de tent is absoluut verboden. Wij werden tijdens het avondeten zelfs "overvallen"door een jong mannetje. Het dier veroorzaakte grote paniek, maar toch heb ik me niet echt bedreigd gevoeld. De dieren zijn hier niet zo groot en hebben het eigenlijk alleen maar op iets eetbaars voorzien. In de bomen zijn een paar platformen getimmerd en als je die veilig weet te bereiken, kun je de dieren rustig observeren. In het park zelf heb je tijdens de "nightdrive"een grote kans om luipaarden te spotten. Zeer aan te bevelen dus.
De volgende dag 13/08 weer terug naar Lilongwe/Malawi. Tot diep in de nacht een uitstekende discotheek bezocht, waarna we de dag daarop via Nairobi terugkeren naar Amsterdam/Schiphol.

No comments: