Friday, February 17, 2006

Training Bolsward-Ghana gestart


De training voor de fietstocht Bolsward-Ghana is gestart. Deze maand februari moeten we 100 kilometer fietsen, kalm aan en met de handjes op het stuur. Voor mijzelf betekent dat bijna vakantie, want normaal leg ik in een maand meer kilometers af. Ik heb me echter voorgenomen om me strikt aan het trainingsschema te houden. Dus één keer naar Leeuwarden en in't weekeinde een slag door't Buitenveld en ik heb ze in de benen.
De bijgaande foto is genomen tijdens de open dagen van het Friesland College te Heerenven.
Het Friesland College is co-sponsor van de fietstocht en ze verzorgen o.a. onze fietsen. Belangrijk is ook een grondige inventarisatie van merk-en type fietsen die de deelnemers gebruiken. Reserve-materiaal moet mee op één van de begeleidende trucks. Alleen al een ketting gaat maar zo'n drieduizend kilometer mee en zal dan vervangen moeten worden.
Eergisteren ontmoette ik een oud-leerling van mij:Pierre uit TOGO. Een aantal jaren geleden gevlucht naar Nederland en nu woonachtig vlakbij mijn huidige werkplek. Ik herinner me nog als de dag van gisteren hoe Pierre in de klas zat. Bibberend van de kou, maar vastbesloten er wat van te maken in Nederland. Pierre wilde graag in zijn vrije tijd Nederlands studeren, maar in het toenmalige AZC aan de Bonkevaart te Leeuwarden was geen behoorlijke studieruimte. Met meerdere mensen op een kamer en nooit rust. Met enige hulp van onze kant is het gelukkig allemaal goed gekomen. Pierre wist dat ik in Afrika geweest was en raadde me toendestijds Ghana(!) aan als een prachtig land om eens als toerist te bezoeken. En nu is het dan bijna zover! Pierre is zelf in Accra geweest en kan zijn land dus goed vergelijken met de situatie in Ghana. In Togo zijn de voorzieningen inmiddels ook wat verbeterd, maar nog steeds is Pierre enthousiast over Ghana. Typerend voor de Afrikaanse gastvrijheid is dat ik direct door Pierre uitgenodigd ben om zijn familie in Togo te vereren met een bezoek. Voorlopig heb ik dit afgewimpeld, maar wie weet...

No comments: