Wednesday, February 22, 2006

Eerste groepstraining.


Gisteren was ik voor de eerste maal in de gelegenheid om een groepstraining mee te maken. Elke dinsdag om één uur precies is er vanuit Garijp de mogelijkheid om te trainen onder leiding van Baukje de Jong-Spoor. Zij fietste reeds in de zestiger jaren bij de dames. Er zullen in die tijd niet veel dames aan wielrennen gedaan hebben. Fietsen is in Friesland -ook bij de heren- nooit massaal beoefend. Feit is wel dat Baukje inmiddels een grote ervaring heeft opgedaan en veel nuttige tips kan geven. Nog steeds is ze razend enthousiast over de wielersport en brengt dit als trainster nog wekelijks in de praktijk door groepstrainingen te verzorgen.
Voor de gelegenheid heb ik mijn oude Gazelle/Tour de France op laten knappen. Nieuwe remmen, trappers, een wat langere stuurpen en nog wat kleine dingetjes hebben er voor gezorgd dat hij weer als nieuw is. Een klein sopje deed de rest. Voordeel van deze fiets is het racestuur, waardoor ik wat meer snelheid kan maken. Maar goed ook, want ik bevond me gisteren in een uitermate goed getraind gezelschap. Een aantal deelnemers zijn bijna dagelijks op het ijs te vinden en schaatsen-voor hun leeftijd- nog op hoog nivo. Direct van start in een stevig tempo richting Rottevalle. Het weer was guur en de wind pittig. Van de trainster moesten we een klein verzet aanhouden en mochten we beslist niet schakelen. Via Bakkeveen-Beetsterzwaag-Drachten weer terug richting Garijp. Toen ik in Burgum was zat ik er zowaar een beetje door! Waarschijnlijk te weinig gegeten. Ik was blij dat mijn fietsmaat in Burgum een andere kant uit moest, kon ik nog wat relaxter fietsen. Vooral last van mijn nek en armen. Het in een race-houding fietsen moet weer wennen. Als tip kreeg ik nog mee om direct bij thuiskomst wat te eten. De verzuring van de spieren schijnt dan sneller opgeheven te worden. En eerlijk is eerlijk, de stijfheid valt nu heel erg mee. Gisteren zo'n negentig kilometer gefietst, waardoor ik mooi op schema lig. In maart moeten we vierhonderd kilometer afleggen. Gelukkig telt deze maand vijf weken en kan ik met behulp van woon-werk fietsen en heel eind komen.

No comments: