Tuesday, February 07, 2006

Malawi/Lilongwe



Onze safari zit er al weer bijna op als we richting Malawi gaan. Tijdens een tussenstop op een parkeerplaats met een mooi uitzicht krijg ik een soort déja vu ervaring. En inderdaad als ik rondkijk herken ik de plek. De steile rotswand aan de overzijde van de weg en de afgrond langs de parkeerplaats. Tijdens één van mijn vorige reizen ben ik hier eerder geweest. Ik heb destijds nog een foto van een klein palmboompje gemaakt dat een eindje verderop verscholen ligt achter een rotsformatie. Deze foto hangt nu al weer een aantal jaren bij mij thuis in de hal te pronken. Even kijken dus of de boom er nog staat. We moeten via een smal pad omhoog. Hier worden regelmatig sanitaire stops gemaakt. Het toiletpapier slingert overal rond. Nog een beetje hoger en we kunnen de boom zien staan. Voor een zwarte rotsformatie en nauwelijks gegroeid! Kan ook bijna niet in de schrale grond waarin de boom zijn domicilie heeft. Net als vijf jaar geleden staat de top van de rotsformatie in de hens. Waarschijnlijk boeren die de regentijd afwachten en de onvruchtbare bodem alvast een beetje willen verrijken met de as van het dorre gras dat hier overal staat.
De campsite in Lilongwe is druk. Veel backpackers die tot laat in de nacht de bloemetjes buiten zetten. Heeft ook zo zijn consequenties voor het douchen. Geheel ontkleed draai ik aan de kraan. Geen druppel water meer. De tanks zijn of leeg of de gebrekkige waterleiding kan de drukte niet aan. Uiteindelijk krijgt iedereen een straal water en kunnen we aan tafel. De volgende dag weer een zware rit richting Zambia, dus maken we het niet lang meer.

No comments: