Wednesday, January 10, 2007

Bolsward Accra 24/25/26/27/28 augustus






De vierde dag 24 augustus werden maar liefst 227 kilometers afgelegd. Het landschap was heuvelachtig, we hadden wind tegen en het regende praktisch de hele dag. Twee deelnemers hielden het voor gezien. Ik noteerde in mijn logboek: "Tent in donker opgezet na barre tocht. Tijdens de rit waarschijnlijk door gebrek aan vocht(?) "de man met de hamer" ontmoet. Had er ook even genoeg van. We zetten echter door! Punt uit."

Na aankomst op de camping werd het me letterlijk even zwart voor de ogen. Gelukkig had ik een regenjas voor het grijpen en na wat chips en soep keerden de krachten terug. In de stromende regen de tent opgezet en daarna met een handdoek de tent watervrij gemaakt, waarop het leed geleden was.

De volgende dag 25 augustus weer een lange etappe.(160 kilometer) Gelukkig bleef het droog en zagen we de zon zo nu en dan. We zetten de tenten op aan de oevers van de Seine. s'Avonds op het terras van het restaurantje de warme maaltijd gebruikt.(Pizza) Er was live muziek. Iedereen zag het weer zitten.

Zaterdag 26 augustus stonden we zes uur 's morgens op. Twee uur later vertrokken we voor een lange rit(zo'n 200 kilometer) naar een camping aan de Loire. Ook deze dag weer harde wind tegen en glooiend terrein. Niemand klaagde! Op de foto zit ik voor mijn tentje. De fiets links van de tent en mijn fietsschoenen onder de flap. Natuurlijk niet in de tent. Dit zou gedurende de rest van de tocht de vaste opstelling worden. Zelden hoefde de fiets op slot. Zo ja, dan is het handig om de fiets als extra zekerheid tevens aan een scheerlijn te bevestigen.

Zondag 27 augustus was de eerste rustdag. Ik slaagde er zelfs in om een boek te lezen: "Honderd fietstips". Voor het eerst van mijn leven spotte ik een Europese ijsvogel. We zaten vlakbij een sluizencomplex in De Loire. In het water zwommen meervallen, je kon er bramen plukken en zelfs appeltjes. Kortom een relaxte dag.
Maandag 28 augustus was ik dagploegleider. Tot die dag toe had ik steeds met een lange fietsbroek gefietst. Om de moed er wat in te houden hield ik een praatje met als motto: "No komme de piipen yn'e sek". Helaas, dit mocht niet baten. Weer 170 kilomer in de regen! 's Avonds bereikten we een basic camping(alles biologisch dynamisch) in Saint Satur. Slechts drie man zetten in de stromende regen hun tentje op, waaronder ondergetekende. De rest sliep in o.a. het varkenshok en onder de open kapschuur, waar oude fauteuls als bed fungeerden. In twee enorme kookpotten werd gevulde maaltijdsoep gekookt. Opgediend met stokbrood, rode wijn en kaas smaakte het ons overheerlijk.

No comments: