Thursday, January 18, 2007

11-17 sept. Gibraltar. Bolsward/Acra




Foto 1. Algeciras bereikten we na een stevige klim over de westelijke uitlopers van de Sierra Nevada. In de stad ging het fout toen we het adres van ons logeeradres niet precies wisten. We belandden op een vierbaans autoweg. Over de vluchtstrook reden we in westelijke richting, maar aan de rand van de stad kwamen we erachter dat we fout zaten. Weer terug en na mobiel contact met de crew vonden we de jeugdherberg, waar we een rustdag zouden doorbrengen alvorens de oversteek te maken naar Marokko. Op de eerste foto "poseer" ik voor de Rots van Gibraltar, die ik hier voor het eerst van mijn leven in het echt aanschouw. De vorm van de rots zit nog in mijn geheugen gegrift, omdat in mijn schooltijd in één van de aardrijkskunde methodes een foto van de rots opgenomen was. Verre reizen waren toendestijds uitsluitend weggelegd voor de welgestelden en wij konden slechts dagdromen bij foto's van exotische oorden. Gibraltar moest dus met een bezoek vereerd worden. De volgende dag met de bus richting rots. Merkwaardig dat het woord Gibraltar nergens aangegeven wordt. De Spanjaarden zijn uiteraard niet gelukkig met de bestaande situatie en verwijzen naar "de grens". De rots is de moeite van een bezoekje waard. Het is sowieso al een belevenis om over de startbaan van een vliegveld naar de stad te wandelen. De (brutale)apen zijn er inderdaad nog, er is een fraaie botanische tuin en in de rots zijn grotten, waar zelfs een complete kerkdienst kan worden gehouden. Foto 2 is genomen uit het raam van onze kamer in de jeugdherberg. Je ziet de Spaanse enclave Ceuta/Marokko aan de overkant van de Straat van Gibraltar. Ceuta is vaak in het nieuws geweest omdat veel Afrikaanse vluchtelingen hier Spaans grondgebied probeerden te bereiken. De enclave is met een hoog hekwerk omgeven. Wij hebben echter geen vluchtelingen gezien.
Foto 3. Sinds ik vorig schooljaar plotseling gebombardeerd werd tot docent Engels, (geen wonder dat de taalbeheersing de laatste tijd zo negatief in de "picture"staat) ben ik wat kritischer geworden t.a.v. het schriftelijk gebruik van deze wereldtaal. Zien jullie de fouten op het informatiebord?

No comments: