Wednesday, February 28, 2007

Marokko 22 en 23 september. Dag 29/30.






Na de rustdag in Fès fietsen we richting Midden-Atlas. We klimmen naar zo'n 1700 meter en komen daarna op een vruchtbare hoogvlakte waar o.a. aardappels, uien, sinaasappels en maïs geteeld worden. We mogen kamperen op een braak liggend stuk land van een landbouwer. Het is die nacht koud en we trekken extra kleding aan.
Foto 4. De vriendelijke boer schenkt thee zwierig in de glazen. De fietsers zijn al vertrokken naar Col du Zad(2178m.)Zie foto 2.
In Midelt arriveren we bij een camping. Naast de ingang is een winkeltje waar fossielen en mineralen verkocht worden. Ik stop en word direct aangeklampt door de jonge verkoper. Ik beloof terug te komen. Hij zal de winkel speciaal voor ons open houden. Als ik naar het washok loop zie ik hem wenken bij de toegangspoort. Ik doe alsof ik niets zie en loop verder. De douche is zelfs warm. Komt goed uit want ook hier is het koud en winderig.
Als ik kamp gemaakt heb wordt het tijd om mijn belofte na te komen. In het winkeltje worden we uiteraard hartelijk ontvangen. De jongen(Afrikaans uiterlijk) offreert thee en doet zijn best ons iets aan te smeren. Ik leg hem uit dat we geen grote zware dingen kunnen meenemen. Mijn oog valt op een in zwart kalksteen gevat fossiel (foto 1.) met hanteerbare afmetingen en koop het. Later blijkt dat het fossiel een ORTHOCERAS is. Het diertje heeft zo'n 450 miljoen jaar geleden in zee geleefd. Het is het uitwendige skelet van een inktvis-achtige. Door de Alpiene-gebergtevorming is de bodem van de voormalige ondiepe zee omhoog gestuwd, waardoor o.a. het Atlas-gebergte is ontstaan.

No comments: