Tuesday, February 06, 2007

Marokko 17 en 18 september.



Twee foto's. De eerste is genomen op 18 september. We zijn onderweg van de badplaats Midelt naar Chefchaoeen. Zeker weet ik het niet meer, maar misschien is het mijn (onze) laatste blik op Europa. In mijn aantekeningen ben ik niet zo optimistisch over de omgeving. We passeren sterk vervuilde riviertjes en tijdens de lunch-stop ontdekken we dat de picnicplaats dusdanig vervuild is, dat het wel een vuilnisbelt lijkt. Overal ligt in het coniferenbos plastic en verpakkingsmateriaal. In een laagte is de hoeveelheid rommel bijna een halve meter dik. Gelukkig wordt het later op de dag beter als we dieper in het Rif-gebergte doordringen. Hier is een rivier met weliswaar weinig water, maar het is in ieder geval schoon. Berber vrouwen doen er hun was en dat is dus een goed teken. Overigens had ik voortdurend het idee dat er in Marokko een ecologische ramp heeft plaatsgevonden. Nooit zagen we groot wild en het leek zelfs wel dat de vogels extra schuw waren. Vooral in het Atlas-gebergte meestal kale hellingen(boomkap?) en kuddes schapen en geiten die nauwelijks voedsel konden vinden op de schrale droge grond. Auto's rijden nog massaal rond zonder katalysator.Tot overmaat van ramp zijn het ook nog Mercedes-diesels die zware dieselrookwolken uitspuwen; geen pretje voor de gemiddelde fietser die (geen fietspaden)maar beter even zijn adem kan inhouden als zo'n kreng passeert. Valt niet altijd mee als je net in een beklimming zit. Juist dan is uiteraard de overlast het grootst. Nog een laatste opmerking over met milieu en dan hou ik erover op: wij dumpen op grote schaal onze afdankertjes in Afrika en zijn indirect mede verantwoordelijk.(!?)

No comments: