Monday, February 26, 2007

Dammen -Gemiste zetjes.


Die dammers die "Het damspel" van februari 2007 grondig doorgenomen hebben, moeten de verborgen combinatie in de diagramstand kunnen vinden. De stand kwam voor in mijn partij tegen H.J.Jacobson, 25-1-2003 RDG/DIO-Rinsumageest. Ik heb in de tijdnoodfase 32. 49-43 gespeeld, waarop Jacobson ...8-12? liet volgen. Hoe kon zwart opslag winnen? Om de schaarse lezer nog een beetje op weg te helpen: bekijk de combinatie die mijn clubgenoot Piet Bouma tegen N.Lugthart scoorde, zie blz. 28 van het bondsorgaan.
Wie er beter staat durf ik niet te zeggen. Wit lijkt op tijd te komen om de omsingeling over veld 19 met 30-24 onschadelijk te maken. Zwart heeft een overwicht op de rechtervleugel. Feit is wel dat indien de witte aanval "losbreekt" er prima winstkansen zijn. In hevige wederzijdse tijdnood lukte mij dit inderdaad met winst.

No comments: