Tuesday, June 26, 2007

28/29-10-2007 Senegal. Op weg naar de grens.



Twee foto's die iets laten zien van het dorpsleven. Op de eerste foto is een tafelvoetbalspel te zien dat kennelijk in geheel Afrika populair is. Het werkt net zoals bij ons: je moet de ballen kopen bij de lokale uitbater en dan kun je spelen. Ik heb me in Mozambique een keer laten uitdagen door een paar jongens. Ik heb vroeger vaak het spelletje gespeeld dat vooral in mijn diensttijd ook in Nederland uitermate populair was. Ik wil niet teveel pochen, maar ik heb een paar soepele polsgewrichten en heb een keihard schot. Verder zijn mijn verdedigende kwaliteiten goed in orde. Toen ik dan ook in Mozambique vol goede moed met en teamgenoot de strijdbijl oppakte, bleek het wat tegen te vallen. Met moeite wisten we een paar matches winnend af te sluiten. De eindoverwinning ging helaas aan onze neus voorbij. Ook dit spel moet je "onderhouden"en sindsdien heb ik me er niet meer aan gewaagd. Het tafelvoetbalspel is een aardig alternatief voor het echte spel. Echte voetballen zijn op platteland een uitzondering, want te duur.
Verder vallen de gasflessen op. De mensen kunnen hier op gas koken. Het wordt in sommige landen zelfs door de overheid gepropageerd met als doel de houtkap een halt toe te roepen. Door de slechte verbindingen is het dieper het platteland in geen succes en gaat de kaalslag onverminderd door.
Op de tweede foto is een eenvoudige barbecue afgebeeld. De hompen vlees worden gerookt en verpakt in een vettig soort bruin pakpapier. Je kunt naar gelang de inhoud van de portemonnee stukjes laten afsnijden en direct ter plekke verorberen. Niemand van ons heeft zich ooit aan deze snack gewaagd. Het ziet er nogal onappetijtelijk uit en het verse vlees zit in deze omstandigheden vol met vliegen. Persoonlijk denk dat je het gerookte vlees zonder gevaar kunt nuttigen. Bushmeat zal het vast niet zijn want groot wild komt in West-Afrika praktisch niet meer voor. Uitsluitend geiten schapen en runderen worden geslacht en verwerkt. Ik heb vaak gezien hoe een schaap lijdzaam moest toekijken hoe een soortgenoot door de slager gevild en ontleed werd. Dit alles in het openbaar langs de kant van de weg. Verser kun je het niet krijgen. Geitenvlees is over't algemeen vrij taai, rundvlees is prima eetbaar.

No comments: